S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under mars 2010

Av Margita - 20 mars 2010 13:20

Mår så himla bra när jag får göra något som har med trädgård att göra! Kommer precis in från att ha städat lite i min entré. Bort med is och snö från plattorna och den stackars lilla enen som böjt sig. Men den reser sig snart! Kan snart äntligen ta in min grangirlang också   väntar bara på att lite is ska smälta som gör att en del av sladden ligger fast.

Det är en sån skön känsla att få hjälpa våren på traven. Nu kan jag börja drömma om mina växter igen.

På trädgårdssidan händer det också saker.

För ungefär 2-3 veckor sen såg det ut så här:

  Kortet togs den 8 mars såg jag nu.

Idag ser samma ställe ut så här:

  Otrolig skillnad eller hur? Våren är på väg! Hurra!!

Av Margita - 19 mars 2010 16:36

Dimman ligger fortfarande tät och jag sov middag idag!   Känner mig trött. Det är kanske våren...

Snön smälter i alla fall bra nu. Men det är fortfarande mycket kvar. Dröjer ett tag till innan jag kan njuta av min krokus.

Hoppas ni känner er lite piggare än vad jag gör just nu!

Förresten blev det ingen tripp till Göteborg och CSN igår. Orkade inte helt enkelt. Jag får samla kraft till nästa vecka istället.

Nu vill jag snart se dessa sötingar!

  Eller varför inte mina favoriter, balkansippan!

  Ovan i knoppstadiet.Nedan i full blom!

  Önskar er en skön fredagkväll!

Av Margita - 18 mars 2010 16:12

Dimmigt ute idag. Lite skönt för det betyder ju att våren är på gång. Plusgrader både natt och dag. Hurra!

Hurra också för kursen jag började på igår kväll! PawPeds G2-kurs. Det är fortsättning på G1 som jag gick i höstas. Mycket givande kurser och den här omgången ser jag extra fram emot eftersom den handlar om avel och genetik. Precis det jag behöver nu innan jag ska ta min första kull. Jätteroligt också att få kontakt med andra kattintresserade över hela Sveriges land, ja även från Norge. Vi är faktiskt flera stycken sibiruppfödare denna gång. Fler än i förra kursen.

Så nu är det dags att plugga igen då!   

 

Av Margita - 17 mars 2010 10:22

Inte lika ledsen idag. Jag får "keep on walking" som min favorit Salem sjunger om!

Imorgon åker jag till CSN i Göteborg för att prata med en handläggare om min situation. Det känns bra. Kanske går det att lösa min situation till något som jag kan hantera.

När jag tänker på jobb är det enda jag fortfarande kan komma på att ha något eget. Tittar jag på arbetsförmedlingens utbud på jobb blir jag mörkrädd. Antingen är det specialutbildning som efterfrågas eller så är det servicejobb där man ska vara "stresstålig" och hurtfrisk. Precis det jag inte är. Jag förstår inte varför det ska vara sån rusch på det mesta?!? Varför har vi så bråttom? Jag klarar i alla fall inte av det tempot. Tyvärr. Och för det ska jag väl straffas. Det verkar så i alla fall   

Nåja. Jag är inte lagd åt det pessimistiska hållet så jag är övertygad om att jag rider ut även denna storm. Det enda jag är rädd för är att pressen ska bli för stor så att paniken kommer tillbaka. Å andra sidan vet jag numer hur mycket jag orkar och när kroppen och psyket säger stopp då stoppar jag. Vad som än händer så måste jag stanna upp och det måste faktiskt min omgivning ta hänsyn till. Jag kan försäkra att panikattacker inte är något att längta efter. Att ha anlag för sånt är ett handikapp. Det går åt mycket energi för att leva ett så normalt liv som möjligt.

Salem får trösta mig   

Av Margita - 16 mars 2010 16:32

Idag är ingen bra dag   

Känner mig lite förföljd och som en misslyckad människa faktiskt.

Varför?

Jo, jag gjorde misstaget att ansöka om bostadsbidrag år 2008 när jag så väl behövde det. Nu har Försäkringskassan räknat ut att jag tjänat för mycket det året för att få det bostadsbidrag jag fick (det är ju preliminärt). Så nu har jag fått ett käckt krav på över 7.000 kr! Det gick ju förstås att månadsbetala av det. Men ändå. Om ca 3 år blir jag kvitt den skulden.   

I samma veva har jag fått krav från CSN. Denna ständiga följeslagare. Pga mitt ungdomliga ovetande tog jag lån på 70-talet som till slut blev en hög summa. Nu har jag fått krav för 2 år samtidigt. Skyhöga belopp som ska betalas 4 gånger i år. Jag har ingen möjlighet till detta. Ringde just CSN och hörde mig för om att månadsbetala istället. Minuten efter börjar jag gråta - i telefonluren hör jag hur han säger: "ja, det skulle gå bra. Då betalar du 2.000 kr i månaden". 2.000 kr!!!!

Jag som bara har ca en tusenlapp kvar när alla räkningar är betalda. Det finns inget utrymme för detta! Det känns hårt. Men jag fick i alla fall reda på att jag kan åka till CSN i Göteborg och få prata med en person om min situation. Hoppas innerligt att det går att lösa för det här tar nästan knäcken på mig. Jag känner mig så uppgiven när det gäller mitt ekonomiska liv. Jag har ingen bil, reser så gott som aldrig nånstans men ändå lever jag på marginalen.

Ett jobb skulle inte vara helt fel. Frågan är vilket jobb. Vad orkar jag? Vad kan jag? Är 58 år nu. Har inte arbetat heltid på över 10 år. Har anlag för panikångest. Det känns lite tungt just nu. Men jag ger inte upp! Inte jag inte!

Av Margita - 15 mars 2010 19:47

Igår söndag tog jag tåget till Göteborg för att vara med på Sibbeträffen. Ni undrar säkert vad det är:

Sibbe är förkortning på Sibirisk katt och träffen ordnades av oss som är medlemmar i SäSk (Sällskapet Sibirisk Katt). Vi har precis kommit igång med dessa träffar i Västra Götaland och det är så roligt. Det blir ett tillfälle för oss som föder upp sibiriska katter att träffas. Vi pratar avel och katt och lär oss något nytt, får nya infallsvinklar osv. Mycket bra! Nu har jag t.ex fått flera nya hannar till Agnes att fundera över!   

När det gäller avel är det väldigt bra om vi kan samarbeta. Det tjänar rasen på!

Den sibiriska kattens avelsbas är fortfarande liten så det gäller att undvika inavel samtidigt som vi måste vara försiktiga med sjukdomar. Mycket att tänka på!

Sen vill man ju gärna som uppfödare att det ska bli rastypiska kattungar också. 

Inga foton blev det från träffen. Vet ni varför? Jag glömde helt enkelt av det, gick upp i pratet om katter så det stänkte om det. Huvudet surrade till slut av all information, eller ska jag kanske säga att det sa mjauu i skallen?!?   

Nåväl, framåt eftermiddan, nej det var nog snarare nästan kväll, så tog jag tåget till Ytterby när jag ändå var i faggorna. Mamma och pappa och syster fick sig ett besök.

Solnedgång från tåget mot Ytterby:

  Lyckades inte fånga den bästa vyn men ändå....

I morse åt jag frukost hos mina kära föräldrar i ett kök där vårsolen tittade in. Så mysigt!

  Sen blev det tåget igen. Vi "tågar" in mot Göteborgs central   

  Denna härliga vårsol!!!

Av Margita - 15 mars 2010 10:06

Är i Ytterby. åker hem om nån timme. Då blir det fler inlägg från mig.

Så vi hörs!

Ha en bra måndagsförmiddag! här är underbart - solen skiner!   

Av Margita - 13 mars 2010 18:42

Idag tog jag en tur in till Borås för att gå runt på scrapbookmässan.

Det fanns naturligtvis mycket jag skulle vilja ha men mycket är också dyrt så det blev bara några få saker. Varför väljer jag bara dyra hobbies?   eller det mesta är kanske dyrt vid närmare eftertanke.

Jag köper i alla fall inte så mycket och när jag väl gör det så fyndar jag bara på rea. Nåt annat har jag faktiskt inte råd med.

Här är några suddiga bilder från dagen   

  Mässan hölls på Åhaga, ett gammalt lokstall   

Mycket folk redan vid öppningsdags!

  Jag blev kvar längre än jag tänkt och eftersom magen kurrade intog jag dagens middag där. En supergod sallad med kycklingfilé och fransk potatissallad. Med magen iordning kunde jag gå runt en stund till!

  Demonstration av hur man använder vissa färgpennor. Scrapbooking är en hel vetenskap, jag lovar!!

  Slarvigt sagt så  kan man väl säga att scrapbooking på svenska blir kortmakeri, nånting ditåt i alla fall.

Nedan kan ni se det jag fick med mig hem:

  Inte så mycket men det räcker just nu!



VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards